Microsoft Copilot to asystent AI od Microsoft – w wersji chatbota, jest dostępny dla każdego użytkownika internetu. Dziś jednak skupimy się na jego biznesowej odsłonie. Copilot jest integralną częścią systemu ERP Dynamics 365 Business Central, ułatwiając użytkownikom zarządzanie i optymalizowanie codziennych działań w firmie.
W obecnej wersji stał się towarzyszem użytkownika w codziennych działaniach w systemie. Jest wszędzie tam, gdzie go potrzebujemy, a obecnie w dostępny jest w polskiej wersji językowej. W kontekście wykorzystania Copilota w języku polskim w systemie Dynamics 365, przyjrzymy się dwóm aspektom:
- W czym może nam pomóc?
- W jaki sposób z niego korzystać?
W czym pomoże Ci Copilot w systemie ERP?
- Szybkie i precyzyjne analizy
System ERP to ogromna baza wartościowych danych o Twoich klientach, wynikach sprzedaży, stanie magazynu czy statusie wykonywanych operacji. Jednak ogromne bazy danych wiążą się z tym, że odnalezienie istotnych korelacji i wyciagnięcie wniosków jest czasochłonne i często wymaga ręcznego wyszukiwania i zestawiania danych. M.in. w tym właśnie wyręczy Cię Copilot. Wystarczy, że wpiszesz polecenie – np. “Pokaż niezapłacone faktury”, a system przedstawi ci taką listę.

- Pomoc w nawigacji po systemie
Kolejną cechą zaawansowanych systemów ERP, takich jak Dynamics 365, jest ich kompleksowość – szczegółowe dane zbierane są ze wszystkich obszarów Twojej działalności. Choć Dynamics 365 sam w sobie jest intuicyjnym narzędziem, to na początku pracy z systemem pomoc w znalezieniu konkretnych funkcji może okazać się niezwykle przydatna. I tu z pomocą również przychodzi Copilot.
Jeśli szukasz określonej funkcji, nie musisz przeszukiwać internetowych tutoriali – wystarczy, że zapytasz asystenta, np. “Gdzie znajdę listę kontrahentów?” Copilot nie tylko wskaże Ci właściwe miejsce, ale również przeniesie Cię tam bezpośrednio. To jedna z kluczowych przewag Dynamics 365 Business Central nad innymi systemami ERP, które nie oferują tak inteligentnej nawigacji.
- Automatyzacja powtarzalnych zadań
Jedną z ważniejszych zalet wykorzystania narzędzi AI w biznesie jest znaczna oszczęność czasu. Copilot przejmuje za Ciebie wykonywanie rutynowych czynności, np:
- Szybsze wprowadzanie nowych produktów na rynek – możesz przekazać obraz produktu, a system automatycznie dopasuje go do odpowiedniej kategorii i przypisze mu atrybuty – oznacza to brak konieczności wpisywania danych ręcznie.
- Tworzenie opisów produktów – Copilot generuje opisy na podstawie atrybutów takich jak kolor, materiał i rozmiar. Możesz dostosować go zgodnie z zasadami przyjętymi w Twojej organziacji.
- Zmniejszenie nakładu pracy w księgowości – Copilot automatycznie dopasowuje transakcje na podstawie danych z wyciągów bankowych, sugerując odpowiednie konta księgowe.
Copilot może stać się także niezawodnym asystentem sprzedaży, wspierając cię w zakresie tworzenia ofert, zarządzania zamówieniami, analizowania danych sprzedażowych i utrzymywania kontaktów z klientami.
W jaki sposób korzystać z Copilota?
Umiejętne korzystanie z AI staje się coraz ważniejszą kompetencją. Coraz większą popularność zyskują turoriale czy nawet całe webinaria poświęcone nauce pomptowania narzędzi sztucznej inteligencji. Należy jednak pamiętać, że sztuczna inteligencja jest szkolona w taki sposób, aby rozumieć naturalny język człowieka. W rozmowie z Copilotem nie musisz więc obawiać się, że użyjesz nieprecyzyjnej nazwy funkcji ani używać niewygodnej dla Ciebie struktury zdań. Oczywiście, są aspekty na które warto zwrócić uwagę podczas rozmów z Copilotem – Microsoft radzi:
- Jeśli chcesz zadać pytanie dotyczące np. listy klientów, najlepiej przejdź najpierw do tej listy i dopiero tam zadawaj pytania.
- Nie musisz znać wszystkich szczegółów – możesz zacząć od ogólnego pytania, np. „Pokaż produkty, które generują najwyższą sprzedaż”.
- Jeśli nie wiesz, jak sformułować pytanie, skorzystaj z funkcji „Prompt Guide”, która podpowie Ci możliwe opcje w kontekście listy, w której się znajdujesz.
- Zachowaj prostotę wypowiedzi.
Copilot obsługuje obecnie 20 języków – możesz więc wybrać ten, który jest dla Ciebie najbardziej dogodny:
- angielski
- czeski
- duński
- niderlandzki
- fiński
- francuski
- niemiecki
- grecki
- włoski
- chiński (uproszczony)
- portugalski (Brazylia)
- japoński
- koreański
- norweski
- polski
- rosyjski
- hiszpański
- szwedzki
- tajski
- turecki
W jaki sposób możesz korzystać z Copilota w swojej firmie?
Microsoft Copilot wspiera użytkowników Dynamics 365 Business Central niezależnie od tego, czy korzystają oni ze standardowej funkcjonalności systemu, czy jednego z wielu rozszerzeń dostarczanych przez partnerów Microsoftu.
Jeśli jesteś zainteresowany wdrożeniem Copilota w swojej firmie, skontaktuj się z nami!